torsdag, juli 21, 2016

Att välja livet, kraften, kärleken


Lätt rörelse i publikhavet.
En kvinna smyger fram mot vakten och viskar: kan någon ringa efter en ambulans?
Och sen ser jag:
de tar ut henne och lägger henne i gången.
Hård sten under åldrad kropp.

Jag springer fram – hon andas inte.  Ingen puls.
Någon gör kompressioner.

Bryter omedelbart föreställningen.

Allt blir tyst.
Ensemblen sätter sig stilla på scenen.
Musikerna lägger instrumenten i knäet.
Över fyra hundra människor håller andan.

Jag springer efter hjärtstartern. Letar tio sekunder för länge – fan, jag borde ha kollat upp exakt placering – men hinner.

En man, läkare, sätter plattorna på den bleka kroppen. Hjärtat väcks. Kvinnan andas. Efter en evighet och några flyktigt korta minuter bärs hon ut. Jag brer ut våra ljusblå publikfiltar på gräset och lägger två under hennes huvud. Läkaren viker inte från hennes sida.

Hennes ögon glittrar.
Himmelskt blå. Studerar förundrat sommarhimlen över oss.
Solen smeker det böljande landskapet. Allt är ljus och förklaring. Hon är så vacker.

Läkaren försäkrar att hon klarar sig. Väninnan har hämtat väska och rullator.
Jag går in och berättar för publiken och ensemblen att allt gått bra. Ett sus av lättnad.

Föreställningen återupptas. Med förnyad kraft, förnyad livslust, förnyad medvetenhet.

Jag hör musiken bakom mig när jag går tillbaka ut till kvinnan.
Ambulansen kommer. Goda, kunniga människor med lugna röster och säkra rörelser.
Hon är trygg.

Kärlek mellan människor som aldrig tidigare mötts.
En innerlig, osjälvisk generositet.

Och jag får än en gång syn på vad som är viktigast av allt:
Samspel, givande, delande.

Inga kommentarer: